ABD-İran Ateşkes Mutabakatı Sonrası Erdoğan'dan Kritik Değerlendirme: 'Bölge Nefes Aldı, Türkiye Diplomasinin Yanında'
Cumhurbaşkanı Erdoğan, ABD ve İran arasında varılan ateşkes mutabakatını değerlendirdi. Erdoğan, Türkiye'nin sağduyu ve diplomasi odaklı politikasının altını çizerek, bölgenin kritik bir eşiği aştığını belirtti. Ayrıca, NATO Zirvesi'ne ve enerji yatırımlarına dair önemli açıklamalarda bulundu.
Cumhurbaşkanlığı Kabine Toplantısı'nın ardından kameralar karşısına geçen Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, son dönemde bölgeyi derinden sarsan ABD-İran gerilimine ilişkin önemli açıklamalarda bulundu. Aylardır süregelen tansiyonun ardından varılan mutabakatı değerlendiren Erdoğan, kritik bir eşiğin aşıldığını ve bu gelişmenin bölge açısından büyük bir rahatlama sağladığını ifade etti. Erdoğan, Türkiye'nin bu süreçte izlediği politikayı, 'sağduyu, serinkanlılık ve diplomasi odaklı' olarak nitelendirerek, provokasyonlara karşı takınılan mesafenin altını çizdi.
Bölgesel Tansiyonun Düşüşü ve Türkiye'nin Rolü
Cumhurbaşkanı Erdoğan, 28 Şubat'ta başlayan ve küresel ölçekte endişe yaratan çatışmaların sona erdirilmesine yönelik varılan ABD-İran mutabakatının, aylardır diken üstünde olan bölge için önemli bir nefes alma alanı yarattığını belirtti. Türkiye'nin, krizin başından itibaren izlediği diplomasi ve sağduyu odaklı yaklaşımıyla ön plana çıktığını vurgulayan Erdoğan, komşuluk hukukunun zarar görmesine izin vermediklerini söyledi. Müttefik ülkeler ve Körfez ülkeleriyle yakın işbirliği içinde hareket ettiklerini kaydeden Cumhurbaşkanı, Türkiye'nin savaşın büyümesini teşvik eden değil, barış çağrısını yükselten tarafta yer aldığını dile getirdi.
Pakistan'ın arabuluculuk çabalarına da değinen Erdoğan, bu süreçte Katar ve Suudi Arabistan ile birlikte verdikleri güçlü desteğin altını çizdi. Yaşanan krizin sadece bölgesel değil, küresel çapta ciddi sonuçlar doğurduğunu belirten Erdoğan, buna rağmen Türkiye'nin süreci başarıyla yönettiğini ve tek bir vatandaşın dahi zarar görmediğini sözlerine ekledi. Erdoğan, okul sıralarında hayatını kaybeden çocukların ve binlerce sivilin ölümüne neden olan savaşın artık sona ermesine inandıklarını ifade ederek, Türkiye'nin de katkı sunduğu bu mutabakattan duyduğu memnuniyeti dile getirdi ve anlaşmanın bölgede kalıcı barış ve istikrarın önünü açmasını temenni etti.
Liderliklere Tebrik ve Sabotaj Uyarısı
Cumhurbaşkanı Erdoğan, mutabakat sürecine katkı sağlayan başta ABD ve İran liderlikleri olmak üzere tüm tarafları tebrik etti. Pakistan'ın yürüttüğü arabuluculuk çabalarına dikkat çeken Erdoğan, müzakerelere destek veren Katar ve Suudi Arabistan'a da teşekkürlerini iletti. Çatışmaların tarafı olmamalarına rağmen füze ve insansız hava araçlarının hedefi olan ülkelere geçmiş olsun dileklerini ileten Erdoğan, savaşın başladığı tarihten bu yana kimin barıştan yana, kimin ise çatışmaların sürmesinden yana olduğunun net bir şekilde ortaya çıktığını belirtti. Bölgede silahların susmasından rahatsız olan çevrelerin bulunduğunu öngördüğünü ifade eden Erdoğan, mutabakatın imzalanacağı güne kadar tüm tarafların gerilimi artıracak söylem ve eylemlerden kaçınması gerektiğini vurguladı. Sabotaj girişimlerine karşı dikkatli olunmasının önemine işaret eden Erdoğan, Türkiye'nin bu süreçte de üzerine düşen sorumlulukları yerine getirmeyi sürdüreceğini sözlerine ekledi.
2026 NATO Zirvesi ve Enerji Hamleleri
Konuşmasında, Türkiye'nin ev sahipliği yapacağı uluslararası organizasyonlara da değinen Erdoğan, 2026 yılında Ankara'da düzenlenecek NATO Liderler Zirvesi'nin önemine vurgu yaptı. Türkiye'nin NATO'nun en önemli üyelerinden biri olduğunu belirten Erdoğan, ülkenin ikinci büyük kara ordusuna sahip olması, barış misyonlarına sunduğu güçlü katkı ve stratejik konumuyla ittifak içinde belirleyici rol oynamaya devam edeceğini ifade etti. Değişen güvenlik koşullarına ve terör gibi asimetrik tehditlere uyum sağlayan NATO'nun, Türkiye'nin askeri kapasitesi, savunma sanayisi ve tarihi birikimiyle daha da güçleneceğini belirtti.
Enerji alanındaki önemli yatırımlara da dikkat çeken Cumhurbaşkanı Erdoğan, 3 Haziran'da tamamlanan ve toplam yatırım değeri 5,6 milyar doları bulan 7 bin 110 elektrik üretim santralinin toplu açılışını gerçekleştirdiklerini hatırlattı. Bu tesislerin, yıllık 17,3 teravatsaat üretim kapasitesiyle Türkiye'nin enerji arz güvenliğine önemli katkı sağlayacağını belirtti. Ayrıca, Edirne'deki Selimiye Camii'nin kapsamlı restorasyon çalışmalarının ardından yeniden ibadete açılması ve ziyaret kapsamında 19 milyar 326 milyon lirayı bulan 65 projenin hizmete alınmasıyla ilgili bilgiler veren Erdoğan, tüm bu yatırımların Edirne'ye ve Türkiye'ye hayırlı olmasını diledi.